Mediokrati eller demokratur?

I ett par inlägg har jag skällt och gnällt på organisationer (SJ och sjukvården) för att vara exempel på mediokrati. Med detta har jag menat att det är medelmåttorna som får styra (i kraft av sin definitionsmässiga majoritet). Jag har tänkt mig uttrycket som ett inlån av engelskans mediocrity som är det tillstånd vi kallar mediokert; medelmåttigt.

Till min oförställda bestörtning ser jag nu att ordet även kan användas om ett styrelseskick där media har makten.

Den bästa utredningen av styrelseskick är Psyklopedias hejdlösa analys av: demokrati, diktatur, demokratur, manipulokrati, obstrutokrati, kleptokrati, mediokrati och anarki. Sverige har lite drag av flera styresformer men författaren tycks luta åt att vi huvudsakligen är en obstruktokrati. Läs och njut!

Kommentera

