D-vitamin utsatt

Efter en dryg vecka med 10 tabletter om dagen så fick jag en natt muskelkramp i ena vaden. Dessutom muskelryckningar i småmuskler (”nervryckningar”), vilket jag inte brukar ha. Det kan vara ett symtom på för hög halt av kalcium, som i sin tur skulle kunna bero på D-vitaminet. Inte kände jag mig piggare heller, så jag såg det för gott att avsluta experimentet.

Tills vidare har jag helt slutat ta extra D-vitamin, men jag fortsätter med multivitaminer och omega 3.

(Termen utsatt betyder att man satt ut en medicin, dvs. avslutat medicineringen. Det kommer förmodligen av att man sätter in en medicin när man påbörjar medicineringen. Så sätter man ut den när den inte längre ska användas.)

Kanske gör jag ett nytt försök till hösten när mörkret kommer tillbaka. Just nu har det varit sol och varmt och det piggar upp rätt bra också.

Vore kul att höra om någon annan har några erfarenheter av D-vitamin.

Kommentera

