LCHF-bröd med linfrö

1g kolhydrat per skiva!

Linfröbröd

Linfröbröd

Se även mitt nya, förenklade recept på detta bröd.

Som LCHF-are så kan man sakna bröd. Det är sorgligt att inte kunna göra sig en rejäl macka till morgonkaffet eller kvällsmålet, tycker jag. Därför började jag leta efter recept på bröd med få kolhydrater. Jag har bakat mycket matbröd tidigare, och var därför skeptisk till att man kan få till ett bröd utan mjöl.

Man har ju bröd till allt: smörgåsar till teet, till kaffet, som mellanmål, som slarvig lunch, lätt att ta med. Smörgåstårta på fester, bröd till sallad, kuvertbröd, inbakning av fileer, pajer, snabbmat: varmkorv, hamburgare, kebab, tunnbrödsrullar. Och vad vore sillen och nubben till midsommar utan en grov macka med vällagrad ost? Eller surströmmingen utan klämma? Även om man helt avstår från de söta konditorivarorna så blir det många kära maträtter man får sortera ut eller kompromissa med. Mackor med salladsblad som ersättning för brödet: Jo, jag tackar jag.

Till min stora förvåning blev detta bröd mycket bättre än väntat.

Receptet

finns på många ställen på nätet. Ibland undrar jag om folk ens orkat bry sig om att baka brödet, eftersom det blir väldigt smaklöst utan salt. I originalet ingår 50 g kruskakli, som jag ersatt med 1½ msk Fibre Husk. Jag har också lagt till 1½ tsk salt.

Ingredienser

200 g linfrö
50 g sesamfrö
50 g hasselnötter
50 g mandel

1½ msk Fiber Husk (se nedan)
2 tsk bakpulver
1,5 msk brödkryddor (se nedan)
1½ tsk salt

50 g smält smör
1 dl creme fraiche
250 g keso
6 ägg

Tillredning

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Kör linfrö och mandel i mixer så att det blir som mjöl. Om du har en food-processor istället så blir det grövre mjöl eller kross.  Blir kanske inte lika jämn smet, men funkar säkert också.
  3. Nötter och sesamfrö kan man också mixa till mjöl eller låta vara som de är. I brödet på bilden har jag tagit hela valnötskärnor istället för hasselnötter. Sesamfröna är mixade för smakens skull.
  4. Kryddningen är frivillig. ”Brödkryddor” finns färdigblandade och malda att köpa i affären. Det är malda fänkålsfrön och kummin. Brödet på bilden har jag kryddat med en matsked kumminfrön. OBS ”vanlig” kummin (inte spiskummin, som ger smak åt curryrätter och kebab). Kumminfrön behöver inte malas. De ger en smak som påminner om kavring. Andra bra brödkryddor är pomerans som finns mald i påsar. Den ger en lite besk smak åt apelsinhållet, som i tybgre pomeranslimpor. Men även färska örter som man hackat: oregano, basilika, rosmarin (försiktigt), persilja, torkade tomater, oliver(gröna eller svarta, helst kärnfria), kapris, sardeller, pumpafrön …
  5. Variationsmöjligheterna är många. Självklart kan man även på skotskt vis baka in hårdkokta ägg eller pikanta korvar i brödet. De framträder sedan vackert i snittytan, och ger ett visst pålägg redan som de är. En kreativ (desperat?) LCHF-are kan säkert vidareutveckla och förädla denna brödidé till något fantastiskt som passar just honom. Fyllningar är spännande, och övergången till slutna pizzor och pajer är glidande. Men tänk på att hållbarheten påverkas om du fyller med känsliga saker. Skaldjursfyllning t ex ska nog ätas samma dag. Men vilken grandios förrätt/huvudrätt vid en måltid med lite fler personer: inbakad skaldjursragu med säsongens sallad. Men det är överkurs. Återkommer om jag får till några lyckade experiment.
  6. Fiber Husk kan man köpa i en välsorterad vanlig mataffär. Det står ibland på hyllan för glutenfria produkter. Det består av pulveriserat psylliumfröskal och bidrar till att göra brödet saftigare. Det är inte i första hand fiber som magen behöver utan en tillsats för att göra degen/smeten mera elastisk och lättarbetad utan mjöl. Men detta fröskal och många andra ingredienser (linfrö, nötter, frön) bidrar till att hålla magen igång regelbundet, och undvika förstoppning – ett problem som några LCHF-are klagar över. Vill man öka fibereffekten så kan man tillsätta havrekli, kruskakli eller någon annan fiberkomponent som amn tror skulle passa. Pröva med ½-1 dl och öka eller minska vid behov.
  7. Blanda i resten av ingredienserna och rör ihop till en smet. Detta brukar jag göra i hushållsassistent, för smeten är ganska trög att röra. Den enda vätskan kommer från äggen och Keson. Det blir inte en deg, utan snarare en fast smet, och den måste inte vara perfekt jämnt blandad.
  8. Klä en brödform med bakplåtspapper. Detta är viktigt! Jag försökte med en non-stickform som jag oljat noga, men brödet satt fast som berg (såg ut somPlastic Padding och betedde sig ungefär så, formen fick kassseras trots intensiv diskning). Ett knep är att rita av botten på formen någorlunda mitt på bakplåtspappret, och sedan klippa in diagonalt från hörnen på pappret till närmaste hörn på bottenskissen. Sedan krånglar man ner allt i formen, genom att vika hörnen omlott (många hörn blir det …). En del tycker att det går lättare  om man först oljar formen lätt. Då kan man klibba fast alla flikar mot formens väggar. Allt hamnar dock på plats när man börjar klicka i smeten, som håller fast alla flikar med sin tyngd. Då går det också lättare att räta ut ett hörn som blivit knöligt. När hela smeten lagts i så klipper man av de pappersflikar som sticker upp över kanten på formen.
  9. (Om någon har svårt att få till det, så gör jag gärna instruktionsbilder steg för steg. Det är knepigt att klä formar med bakplåtspapper om man inte är van. Men när man väl gjort det en gång så är det ganska enkelt. Fler strategier finns.)
  10. Jämna till smeten och strö över solrosfrön eller liknande om du känner för det.
  11. Baka i nedre delen av ugnen på 175 grader i 1 timme och 20 minuter (80 minuter).
  12. Voila!

Brödet framstår som ett tungt men inte kompakt, mellanmörkt bröd med god nötig smak. Lite drag av kavring, men ljusare, och inte med sirapstonen eller sötman. Mera som det grova fiberbröd det i grunden är. Användbart med de flesta pålägg: lagrad eller mild ost, skinka, leverpastej, korv, keso, sill etc. Bra att göra smörrebröd på. Bra som vardagsbröd med en god men inte påträngande smak, som lätt går att variera.

Skär i tunna skivor, högst en cm tjocka, annars blir det lite för mäktigt. Ett tjockt lager smör och pålägg.

En centimetertjock brödskiva motsvarar bara 1,1 gram kolhydrater. Så ät och njut utan skuldkänslor.

Brödet är inte så hållbart så frys in det som inte går åt på 2-3 dagar, annars möglar det. Förvara gärna i kylskåp. Går utmärkt att rosta, och då framträder den nötaktiga smaken tydligare.

Brödabstinensen är som bortblåst (ivägbakad).

Morgonmackor, kvällsmackor, utflyktsmackor och fina smörrebröd. Kanske korvbröd, kebab, hamburgare …

Många nya LCHF-rätter inom räckhåll!

Äntligen!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

41 svar

  1. Lysande Lars! Har också saknat bröd. Nu ska det bakas! Tack, tack.

    Ha en bra dag.

    Mvh

    Seved Monke

  2. Detta bröd är en stor hjälp i mången förtretlig situation, där en LCHF-are riskerar att spåra ur och gå den breda vägen istället. Man snubblar lätt på en macka, för de finns överallt. Matborden är minerade med dem. Nu finns motdraget. Lite slabbigt att göra, men fullt njutbart. En stor lättnad i många av dessa små vanesituationer. Bacon och ägg till frukost är gott, men osigt och slabbigt om man är van med en frukostmacka. Svårare att variera och lagerhålla också.

  3. Måste bara säga att det här var helt underbart. Ett LCHF – bröd som inte smakar ägg utan bröd. Jag är fullständigt överlycklig nu kan man äta frukost igen. Tackar för receptet!!!

    • Tack själv!

      Jag har fortsatt att baka det, och även min sambo gillar det. Har rensat upp lite bland alla de många ingredienserna. Har ofta bytt ut de malda 50 g sesamfrö, 50 g mandel och 50 g nötter mot 150 g hela, omalda valnötter. Det gick bra. Då får man ett utmärkt valnötsbröd. Favoritkryddningen är nog en matsked vardera av fänkål och kummin som jag inte bryr mig om att mala alls.

      Brödet är lite likt danskt fullkornsbröd, som används till vissa smörrebröd, både i smaken och konsistensen, tycker jag.

      Har du gjort några variationer? Favoriter? Något enklare sätt än att klä formen med papper? Kanske kan man klara sig med färdigkrossat linfrö (Kung Markatta eller Risenta till halva priset) och slippa helt att mala själv? Kanske byta ut creme fraiche mot lite mera keso och/eller smör? Öka syrligheten en aning med någon tesked äppelcidervinäger?

      Täkte experimentera ett tag till innan jag presenterar en ny version, förhoppningsvis enklare än denna, som nog kräver lite vana att baka sedan tidigare om det ska bli riktigt bra.

  4. Jag gjorde detta brödet idag (hittade det dock i en annan blogg). Det jag kände lite grann var att man kanske skulle haft lite salt i smeten. Det kommer jag att prova nästa gång:)

  5. Hej jag har en fråga som ja hoppas du kan ge mig svar på har försökt på andra ställen oxo men folk orkar inte svara:( allt står ju i gram du kan möjligtvis inte ge mig måtten i dl o msk istället? o 50g mandlar o nötter ska dom va malda lr hela(jag har hela) hur många dl hela ska ja ta? vill så gärna pröva detta recept som alla pratar om,vore jätte tacksam för svar då ja vill göra detta bröd ikväll,om du orkar får du gärna skriva ner det o skicka till min mail,bittebus_3@hotmail.com mvh catja

  6. Hej

    I proffsrecept brukar man ange gram för att volymen kan variera t ex beroende på hur packat mjöl är eller hur finhackade nötter är.

    I detta recept är mängderna inte så noga som när man bakar med mjöl. Du kan lugnt yxa till: valnötter brukar jag ta 2-3 dl av. Resten kan du lista ut genom att läsa på påsen hur mycket den väger. Om den är på 500 g och du ska ha 200 g så ta knappt hälften. Det funkar bra.

    Numera gör jag ett förenklat recept:
    200 g linfrö
    struntar i sesamfrön, mandel, nötter men tar
    150 g (2-3 dl) hela valnötter (det går säkert bra att mixa dem också om man vill, men såhär blir det ett valnötsbröd)

    ökar till 2-3 msk fiber husk,
    struntar i smöret och creme fraiche

    det blir minst lika bra. Så du kan nog ta rätt ungefärliga mängder av linfrö och nötter eller frön.

    Hoppas det funkar för dig också.

    • PS

      I övrigt gör jag som i ursprungsreceptet med bakpulver, salt, kryddor, och ägg. Keso brukar jag byta mot kesella som är mera finfördelad.

  7. […] är många besökare dagligen som läser mitt förra recept på LCHF-bröd. Sedan dess har jag själv bakat brödet flera gånger, och ändrat receptet lite vartefter. Om man […]

  8. Jag är så LYCKLIG rent ut sagt. Tack! Bröd är det bästa jag vet, men något som jag sällan unnar mig pga alla dessa kolhydrater. Det där receptet ska bakas snarast, och kommer fömodligen att bakas en miljon gånger till innan man trillar av pinn. Jag är fan euforisk nu alltså. 😀

    • Hoppas det går bra. Pröva i första hand mitt nya recept. Länken finns här ovanför.

      • Det gick jättebra, och var verkligen lätt och snabbt gjort. Det var godare än vad jag hade förväntat mig även, så jag är mer än nöjd. 🙂 Nu ska man bara försöka komma över de där känslorna att det är något olämpligt man äter, för det är det ju faktiskt inte.

        Har bara en fråga. Hur skiljer sig kolhydratmängden hos detta nya recept mot det gamla som enbart var 1,1 g kolhydrater per skiva?

  9. Det är nog ingen skillnad på kolhydratinnehållet. I det första fallet citerade jag någon annans uppgift, i det senare receptet gjorde jag en egen beräkning. Sen beror det ju på hur tjocka skivor man skär. Men ungefär 1 g kolhydrat är i stort sett försumbart. Om sedan skivan innehåller 0,5 g, 1,0 g eller 1,5 g beror alltså mer på hur tjock den är än vilket av mina recept du använder.

    I det andra receptet finns i början en detaljerad beräkning som jag gjorde för att vara säker själv på att jag inte for med felaktig information. Där kan du lätt se vilka ingredienser som står för kolhydraterna.

  10. Detta brödet är jättegott, ett riktigt toppentecept, har bakat det jättemycket. En fråga bara Lasse, brödet innehåller ju ganska mycket linfrö (4 dl) , linfrö innehåller ju vätecyanid som är giftigt. Det rekommenderas ju bara 1 – 2 msk per dag. Tror du att det kan bli för mycket? Har dom senaste baken bytt ut delar av linfröna mot solrosfrö och pumpafrö, men då blir det tyvärr lite mer kolhydrater.

  11. Ja, jag känner till dessa uppgifter. Har försökt ta reda på mer men det verkar svårt. Linfrö säljs ju krossade och okrossade i stora förpackningar världen över. Alltid är det några som tar extrema mängder. Om det vore ett problem med förgiftningar så borde vi har hört talas om detta.

    Det är lätt att denna typ av skrönor kommer i omlopp. I stora delar av väst-världen anser man t ex att det är giftigt att äta spenat som värmts upp två gånger, vilket är fel.

    Den enzymatiska process som krävs för att cyanid ska bildas kan nog inte komma till stånd efter bakningen, då de flesta enaymer inaktiveras av en sådan uppvärmning.

    Man ger linfrö i stor mängd till hästar.

    Livsmedelsverket har ingen referens (grund) för sin rekommendation om högst 1-2 matskedar dagligen.

    Av dessa skäl har jag bedömt det som ofarligt även med de ganska stora mängder som förekommer i detta bröd.

  12. Beträffande linfrö och vätecyanid så ska detta skadliga ämne försvinna vid upphettning. Ett bröd som upphettats i 1h och 20 minuter vid 175 grader anser jag som riskfritt att äta.

    • Ja, det är en av orsakerna till att jag rekommenderat så lång gräddningstid. Men även om man åt brödet ”rått” så borde det vara riskfritt med tanke på hur många människor som äter stora mängder linfrö som müsli och liknande. Om det fanns en risk så skulle man få läsa det med stora rubriker i tidningarna.

  13. tack för ett fenomenalt gott bröd!

  14. […] […]

  15. Blev så glad att ÄNTLIGEN hittat ett matbröd. Men IGEN så är både nötter och mandlar ingredienser. vad kan man byta ut det med, eftersom det finns allrgiker som icke kan ha befattning med detta?

  16. ‘tyvärr vet jag ingen bra ersättning. Kanske bäst att pröva med ett annat recept. Eller också så kan man se hur det blir om man bara utesluter dessa ingredienser. Kanske öka fiberhusken litegrand, till det dubbla? Öka då även vätskan med ca en deciliter. Men, som sagt, det har jag inte prövat själv. Återkom gärna om du hittar något bra alternativ.

  17. Hej!

    Om man är allergisk mot mjölkprotein vad skulle du föreslå att man byter ut keso och creme farise mot?

    • Ja, där satte du mig på det hala. Jag vet faktiskt inte. Men förmodligen kan man utesluta dem utan problem med konsistensen i det färdiga brödet. Men det behövs nog lite extra vätska i ”degen”, kanske 1 dl sojamjölk eller havremjölk istället för creme fraiche och 250 g tofu istället för keso, så får man även upp proteinhalten. Vet inte om det finns tofu som går att finfördela någorlunda. Smeten ska vara trögflytande, som en ganska fast massa. Om man vill kompensera för det extra fettet i creme fraiche så går det bra med 0,5 dl av vilken olja som helst: valnötsolja, olivolja, majsolja, rapsolja efter tycke och smak.

      Berätta hur det gick om du prövar.

  18. Tack för ett superrecept!

  19. […] och kaffe så klart. Anastelle hade så himla bra tips när det gäller LCHF på sin blogg förut! Det här brödet till exempel! En skiva innehåller endast 1 g kolhydrater! Helt fantastiskt […]

  20. http://56kilo.se/2011/01/12/valnotsbrod-lchf/
    hallå hittade ditt fanstastiska bröd här!!!
    irene

    • Ja, de har snott receptet rakt av. Men det känns mest som en komplimang, när de anger källan.

  21. Tack för jägarn vad glad jag blev av å hitta detta recept!

    Tyvärr lider jag av en släng ”hypokondri” eller nåt.. nää det gör jag inte men jag kan inte låta bli att va lite rädd för mängden linfrön… har du något förslag på hur man på ett bra sätt kan halvera dosen?

    • Vad är det farliga med linfrön?

      Man kan nog byta ut dem mot nötter eller mandlar som man kört i en mixer. Men jag vet inte hur det blir. Du får gärna berätta om du prövar.

  22. Heder åt dig som kommit fram till detta revolutionerande brödrecept. Kommer att följa din blogg numera så får jag receptet direkt från källan istället. Tack!
    Anette

  23. […] har jag lånat från den här […]

  24. Tack för ett gott brödrecept som matgiken hade länkat till. La till 1 dl yoghurt,10% . Använde hela linfrön som jag körde i evigheter i en foodprocessor. Nästa gång ska jag prova att krossa hälften av linfröna i taget. Använde färdig brödkrydda men det blev lite mesigt. Nästa gång ska jag krydda mer eller använda hela kryddor. Tacksam för tipset med bakplåtspapper. Lite av smeten som rann emellan den oljade formen och bakplåtspappret var väldigt svår att diska bort. Har frusit ner i skivor och äter en skiva då och då. Vänliga hälsningar Åsa

  25. Jag är rätt van att baka vanligt matbröd, så jag tänkte att det måste gå lika bra att bara smörja formen noga. Gör inte det! Den gräddade smeten sitter som cement oavsett insmörjning av formen. Konstigt nog så lossnar bröden hur lätt som helst från bakpappret.

    Numera använder jag de krossade linfrön man kan köpa färdiga. De är rätt grovkrossade, ungefär som de blir i en matberedare. Vill man ha dem ännu finare så får man köra dem i en mixer. Kanske blir brödet lite luftigare då, men säker är jag inte.

    Salt och kryddor är avgörande för hur brödet smakar. Många saltar för lite för de ska vara hälsosamma, men det ger ett deprimerande smaklöst bröd. Kryddorna är mycket personligt. För mycket och för lite skämmer allt. När man tröttnat på en smak så kan man lätt ändra. Jag tar en tesked eller en matsked av vardera två kryddor: anis, fänkål, färdig brödkrydda, pomerans, kummin – men man kan också experimentera med mera ovanliga brödkryddor som: timjan, oregano, rosmarin, vitlök, spiskummin, stjärnanis… Alla sätter sin prägel.

  26. Tack för recept på gott bröd.
    Jag använde hela linfrön och resten malet och det gick super bra.

    • Bra. Jag använder själv numera krossade linfrön, och hoppar över mixern (som har gått sönder). Jag märker ingen större skillnad. Ibland tar jag i någon deciliter (färdigt) mandelmjöl, och det går bra.

  27. Hej Underbart Gott Bröd!!

    Men en fråga!!

    varför smakar brödet så konstigt när det har varit fryst?? blir någon äcklig smak, varför??

    Mvh Jeanette

    • Kul att du gillade brödet.

      Men din fråga kan jag inte besvara. Jag har fryst in detta bröd många gånger utan att märka någon kvalitets- eller smakskillnad. Tvärtom är det många som rekommenderar att man skivar upp brödet och lösfryser skivorna för att tina upp dem i en brödrost vid behov.

      Du är den första jag har hört som råkat ut för detta. Något konstigt med frysen? Har brödet legat nära något som givit smak? Låter långsökt, men jag kan inte komma på något smartare förslag.

      Kanske någon bloggläsare kan hjälpa.

Kommentera

