Självmord, ekonomisk ruin och Försäkringskassan

Fler borgerliga skribenter har hävdat att det bara är struntprat att folk begår självmord på grund av Försäkringskassans agerande. De menar att självmord är en individuell angelägenhet som motiveras av depression.

De har inte alls förstått. Om detta beror på politiska skygglappar, kallsinnighet eller ren okunnighet är svårt att avgöra.

Som gammal psykiatriker tar man sig för pannan. Ekonomisk ruin – som det hette förr – är en klassisk anledning till självmord. Ta Kreuger som exempel. När försörjningen är hotad, och man inte ser någon utväg så kan även den som inte alls är deprimerad välja att avsluta sitt liv.

Att tidigt identifiera och behandla psykiska störningar, framför allt depressioner, är i dag en viktig del av suicidpreventionen. Men det handlar också om andra svårigheter, t.ex. problem med hälsa, relationer, arbete och ekonomi.
Jan Beskow, professor i psykiatri, i boken Självmord och självmordsprevention om livsavgörande ögonblick

Har man också missat att Försäkringskassan ska ta hand om just deprimerade och självmordsbenägna människor? Massvis. Det är tiotusentals personer varenda dag som behöver vara sjukskrivna på denna diagnos. Där tror jag att indragen försörjning kan bli det som avgör att latenta självmordplaner sätts i verket.

Man behöver inte ha förlorat en förmögenhet för att vilja dö. Den springande punkten är att man inte ser hur man ska klara sin framtida försörjning. För vanligt folk (!) handlar det snarast om att plötsligt inte ha pengar till hyra eller mat. Man fasar för att förnedra sig på socialen med att tigga om pengar till uppehället. Det kan vara svårt att förstå för den som aldrig behövt göra det – eller ens träffat dem som tvingats till det. Det är vidrigt även för dem som gjort det massor av gånger – och för oss andra förmodligen en vedervärdig upplevelse. Det är inte en tillfällighet att FK kallas Förkränkningskassan och AF Arbetsförnedringen.

Att få ner sjukskrivningstalen och pensioneringar är angeläget. Men om metoderna driver folk till förtvivlan och självmord istället för till jobb så skjuter man sig i foten. Eller begår politiskt självmord.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

6 svar

  1. Det är väl hos varje människa en del av ens människovärde, att kunna försörja sig själv.

    Det har funnits bidragsfuskare i alla tider och de tror jag aldrig man kan komma åt till fullo. Minns när jag var liten och min far ibland var hemma för sin migrän och det helt plötsligt kunde ringa på dörren och det var FK som kollade att han verkligen var sjuk.

    Hellre det än som idag.

    Men snacka om att sticka huvudet i sanden med ursäkten att det är depressionen som avgör.

    man ska aldrig önska någon annan något ont, men ibland kan det vara svårt att låta bli att tänka att en del som fäller dessa urbota dumma kommentarer skulle drabbas själva för att se vad det gör med en.
    Först bli sjuk och sedan ska hela ens människovärde tas ifrån en.

  2. Ja, det är hemskt. Visst måste man få ner mängden av sjukskrivna och förtidspensionerade, men jag tror inte att någon drömde om att metoden skulle vara att dra in ersättningarna lite på måfå för vem som helst.

    Problemet är väl att bestämma vem som ska ha ansvaret för att göra överprövning av behandlande läkares bedömningar. Nu låter man outbildade tjänstemän som aldrig träffat patienten ompröva läkarnas beslut. Det borde istället vara en grupp med läkare, arbetsterapeut, sjukgymnast, psykolog och jurist som gjorde en självständig bedömning av såväl patient som läkarutlåtande. Det har jag varit med om förr, men jag antar att det blev för dyrt med en sådan gedigen bedömning, och så piskar man upp lägre tjänstemän och vränger lite på lagarna istället. Bedrövligt!

  3. Om det fanns fler än du i denna kalla ogästvänliga och cyniska värld där föraktet för de svaga flourerar skulle värme och trygghet råda! tack att du finns fine Vän! Dina vänner Hannah och Anders från Sollentuna!
    Vi saknar dig! Och Mikael!!

  4. Tack snälla för de orden! Vi saknar er också. Kom ner och hälsa på. Man kan flyga till Washingtoin från Kastrup också. Det är bara ett stenkast bort.

  5. Jag måste ge en motbild till f-kassan här. Jag har haft sjukpeng ganska länge och levt som en kyrkråtta. Nu ska jag ut i det som för hette ”skyddad verkstad” arbete, och jag sa rakt ut till min handläggare att ”låt det nu gå smidigt så att min försörjning från er (f-kassan) glider över i lön. Sen sa jag ärligt rakt ut att ”min psykiska sjukdom har tyvärr gjort att jag lever ur hand i mun och för att nånsin komma på banan med självförsörjning pallar jag inte tänka på ekonomin” Och voila! Det argumentet lyssnade hon på. Ibland har jag uppfattningen att det handlar om ”som man ropar i skogen får man svar” Dvs om man ödmjukt berättar hela situationen blir det ett bra bemötande. Jämför detta med klassiska scenariet att en person gormar och skriker och hotar personal på soss!

    • Skönt att höra att du blivit väl behandlad. Och visst stöter jag på utmärkta handläggare rätt ofta. Men det är undantagen man minns med sådan avsmak.
      Sedan tycker jag att handläggarna här nere i Skåne är bättre än de i Stockholm. Det kanske är tillfälligheter, men fler av dem jag talat med på telefon låter riktigt trevliga, och verkar omdömesgilla.
      Så visst fins det goda exempel också. Rätt ska vara rätt.

Kommentera

