LCHF: Istället för potatis: Gräddstuvad blomkål

När man äter LCHF så undviker man bröd, potatis, pasta och ris. Det är ovant i början, att äta en måltid utan alla dessa kolhydrater. Vad ska man ha till falukorven om inte potatismos? Till köttfärssåsen om inte pasta? Till curryn om inte ris?

Jag har redan föreslagit en gratäng på aubergine och tomatsås. Den passar till ”exotiska” rätter som har sitt ursprung runt Medelhavet eller i Asien.

Men till vanlig svensk husmanskost: köttbullar, pannbiff, stekt rödspätta, stekt kyckling, fläskkotlett, falukorv … Då behöver man utgå ifrån något som har lite likhet med potatis. I detta fall blomkål. Men receptet fungerar lika bra med vitkål. Eller varför inte pröva tärnad rotselleri?

Ingredienser till 2-3 portioner

1 litet huvud blomkål
50-100 g smör
2 dl grädde
salt & peppar

Tillagning:

Plocka isär blomkålen i mindre buketter. Smält smöret i en stekpanna på god värme och lägg i buketterna. Snåla inte med smöret för då blir det svårare att få färg på blomkålen.

Brynt blomkål

Salta och peppra. Låt dem få fin färg. Häll på grädden, och fortsätt på ganska hög värme att koka ihop den till ungefär halva volymen. Då får den såskonsistens och behöver inte redas. Smaka av med ytterligare salt och peppar om det behövs.

Hopkokning av grädden

Dra ner värmen så att det knappt kokar (sjuder), och låt blomkålen bli färdig – lagom mjuk – gärna under lock. Pröva med en sticka. En del vill ha den ganska knaprig, själv föredrar jag den ordentligt mjuk på gränsen till mosig. Det kan ta från 2 till 10 minuter.

Gräddstuvad blomkål

I sin grundform passar detta tillbehör till all sorts kött, fisk, fågel och korv. Särskilt husmanskost. Utmärkt till köttbullar eller stekt falukorv.

Man kan variera denna rätt med lite annorlunda kryddning: pröva vanlig kummin (inte spiskummin – då blir det mera currystuk) och/eller vitlök. Vitlöken ska tillsättas precis före grädden, så att den inte blir bränd – bara så att den hinner bli varm. Gärna pressad så att smaken sprider sig, en klyfta eller två . Kummin är inte lika känsligt, det kan gärna vara med när man bryner: en tesked är nog lagom.

15 svar

  1. Ooooh yummy! Jag kör också LCHF – gick ner 13 kilo på några månader.
    Nu har jag fastnat på en vikt som jag har hållit i flera månader, men jag mår fan så mycket bättre.

  2. Samma här. Har fastnat. Antar att jag lärt mig att fuska så att jag nästan tror mig själv. Får ta ett rejält tag till våren igen, när krafterna förhoppningsvis återvänder.

  3. Hej, Trevlig blogg! Gräddstuvad blomkål verkar gott…

  4. Riktigt bra. Om man har kan man smula på litet blåmögel- el annan ost som omväxling.

  5. tack för flera goda recept, ser fram emot att se fler..
    tack ,irene

  6. En variant på detta är att lättkoka blomkålen och sedan mixa med grädde, smör (bregott t.ex.) och ev. Philadelphia-ost (för att den ska bli krämigare), salt och peppar efter smak.
    Detta ger ett ljuvligt mos som är lätt att förvara i kylen och enkelt värms som tillbehör.

    • Låter som en utmärkt idé. Idag fick jag rödspätta till middag med smörbrynt blomkål i lite hopkokt grädde med curry i. Det var också en väldigt god variant.

  7. Gjorde precis denna rätt med dijonsenap i stuvningen. Blev gott. Till isterband.

    • Låter gott. Med en lätt förvanskning av Torsten Ehrenmark talesätt:

      All glädje utan isterband är konstlad glädje.

  8. Tack för en trevlig blogg!
    Tant Gredelin

  9. Jag äter viktväktaremat kan äta allt behöver inte utesluta något.Bara att hålla koll på kalorierna.Jag började i februari månad och har gått ner 9 kilo.Jag vräker inte i mig en massa fett som inte är så bra för ådrorna.Ni som äter enn massa fett har ni kollat ert kolesterolvärde.Tidigare kollade jag mitt och det låg lite för högt efter ett halvår kollade jag det igen då hade det gått ne till normalt med VV-dietern.Min läkare sa att jag skulle fortsätta med den dieten.

    • Ja, mitt kolesterolvärde och övriga fetter ligger normalt på gränsen till höga.

      Jag har mätt dem under perioder av LCHF liksom när jag äter ”normalt” och det är ingen skillnad. Det stämmer också med många andras iakttagelser att LCHF konstigt nog inte höjer fettnivåerna. En förklaring kanske är att av blodets kolesterol så produceras 75% i levern, och endast 25% kommer via kosten.

      All viktnedgång är bra både för blodsocker och blodfetter, om man är överviktig. Man har inte kunnat påvisa att någon bantningsmetod är bättre än någon annan. Möjligen är det lite lättare att följa LCHF, då man lättare känner sig mätt.

      Inte ens Vitväktarna vågar publicera sin statistik för hur det går på längre sikt (5 år och mer). Tyvärr är det många av oss som går ner, men sedan går upp igen, kanske med råge. I det typiska fallet tar det 1,5 gånger så lång tid att gå upp det man bantat ner. Så om man går ner 10 kg på ett år så har många återtagit sin tidigare övervikt efter 1,5 år.

      Därför kanske en långsam men permanent viktnedgång är något att sträva efter.

Kommentera

