Slut som psykiatriker

Så har jag sagt upp mig med omedelbar verkan. Det blev tre månader på deltid i den privata psykiatrin.

Det var en upplevelse på gott och ont. Det högt uppdrivna tempot med ständigt överbokad kalender – 8-10 förbokade besök per dag – tärde på mig. Till slut fick jag sådana problem med stressmage och ledbesvär att det blev omöjligt att fortsätta.

Det roliga var att jobba igen, träffa patienter och få arbetskamrater. Jag ingick i ett litet team tillsammans med en sjuksköterska som även var koordinator, en psykolog och en kurator. De var nog de mest professionella medarbetare jag någonsin haft förmånen att arbeta ihop med. Dessutom mycket vänliga och samarbetsvilliga. Det känns vemodigt att lämna dem. De är på semester, och när de återvänder så är jag borta. Inte för att jag var så viktig. Det finns andra doktorer som hoppar in och som också verkade duktiga. Men jag kommer att sakna arbetskamraterna.

Verksamheten var ganska ny, hade bara funnits ett knappt år. Den hade inte hunnit få någon ordentlig form utan fungerade mera som fyra separata privatmottagningar. Inte ens någon klinisk konferens där man diskuterade patientärenden eller remisser. Nya patienter fördelades helt enkelt på någon av medarbetarna, och någon utvärdering eller gemensam vårdplanering förekom inte. Även de andra drunknade i ärenden som bokades in från höger och vänster. Till slut blev det svårt att boka återbesök i rimlig tid på grund av alla nybesök och akutärenden.

Ledningen var van vid somatisk vård, och förstod aldrig riktigt psykiatrins särskilda förutsättningar.

På sikt kan det möjligen bli bra, men med nuvarande brist på organisation så tror jag att de kompetenta anställda kommer att bytas ut mot mindre kvalificerad eller mer krävande personal. Men så är det alltid i början av en ny verksamhet innan den funnit sin form.

Men jag börjar uppenbarligen bli för gammal för att bara slita som en arbetshäst i en obefintlig struktur. Å andra sidan tycker jag att det var roligt att jag klarade av det mycket krävande arbetet under såpass lång tid. Man vet ju aldrig förrän man prövat. Patienter och arbetskamrater verkade i alla fall nöjda trots de pressade omständigheterna.

Har redan skrivit en del om suboptimala incitamentsstrukturer, att det lönar sig att vara mindre nogräknad och att fiffla. Kanske återkommer till det, men det var inga stora överraskningar på det planet.

4 svar

  1. Det var tråkigt att höra, trivdes bra med dig som läkare, men jag förstår att du måste sätta din hälsa främst.

    Tack för hjälpen i alla fall, och lycka till!

    • Ja, tack för de orden. Önskar att jag hade kunnat vara till mer nytta.

      Det känns verkligen tråkigt att lämna så många patienter utan uppföljning. Men som du sa, jag hade nog inget riktigt val. Hade redan försökt ”bita ihop”.

  2. Ajdå! På tok för mycket patienter för en psykiater. Som allmänläkare vill jag ju ha en fungerande psykiatri som är redo för snabba bedömningar och behandlingar och jag tar hand om grundarbetet. Hoppas!

    • Javisst. Ett krav som aldrig uppfylldes var att hålla någon timme om dagen öppen för akuta konsultationer. Det hade verkligen behövts. Varje dag låg en trave meddelanden från patienter och Försäkringskassan som ville bli kontaktade omedelbart pga. bristfälliga intyg (från mig eller annan), recept som tagit slut, sjukskrivningar som gått ut etc. Merparten från patienter jag aldrig träffat.

      Detta innebar att jag fick gå hem utan att ha tagit itu med alla sådana småärenden, eftersom kalendern var överfull – typ inbokade nybesök i form av familjesamtal med tolk på 30 minuter. Svårt att göra något där alls utan att dra över tiden, särskilt om tolken är försenad, och det är datorstopp fram till lunch och närmaste bokbara tid är om en månad.

      Det blev efter hand kaotiskt, och jag är inget bra på att strunta i konsekvenserna för patienterna.

Kommentera

