En rödgrön röst stödjer Sverigedemokraterna – rösta Pirat

Om allt blir som opinionsinstituten tror så vinner alliansen över det rödgröna blocket. Men marginalen är knapp. Och de minsta stödpartierna på båda sidor (KD, C, V) är farligt nära spärren på 4%.

Det verkar också som om SD (Sverigedemokraterna) skulle komma in i Riksdagen.

Om skillnaden i mandat mellan de båda blocken är mindre än det antal mandat som SD får så kommer de att få en vågmästarroll. Det betyder i praktiken att de bestämmer i alla frågor där blocken är oense.

Anta att alliansen har 49% av mandaten och de rödgröna har 48%. Om då SD har resterande 3% så får de en absolut majoritet (mer än 50%) ihop med vilket som helst av blocken. De blir tungan på vågen.

I svensk politik har det blivit en tråkig tradition att det ena blocket reflexmässigt motsätter sig alla förslag ifrån det andra. Om man t. ex. ska rösta om RUT och ROT, så är alliansen för och de rödgröna mot. Då blir det som SD bestämmer.

Detta är de båda blockens företrädare väldigt oroliga för. Mona Sahlin har sagt att hon inte ska samarbeta med SD under några som helst förhållanden. Det blir svårt att se hur det ska genomföras i praktiken. Så fort de lägger fram ett förslag som alliansen inte gillar så blir det ju automatiskt så att SD bestämmer om de ska få igenom sitt förslag.

Fredrik Reinfeldt sa i senaste TV-intervjun att den som gillar Sverige ska undvika att rösta på SD. Jag antar att det var denna situation han syftade på. Det var väl ett stick i själva hjärttrakten för ett nationalistiskt parti.

Man kan lika gärna säga att den som vill undvika ett sådant parlamentariskt läge ska låta bli att rösta på de rödgröna. Om de förlorar så vore det bäst att de förlorade med god marginal, så att alliansen får en egen majoritet.

Allt detta förutsätter att Piratpartiet inte är med i spelet. Den bästa uppmaning jag kan komma på är därför att man ska rösta på just Piratpartiet. Särskilt om man gillar Sverige.

Skulle Piratpartiet få en vågmästarroll så blir det en garanti för att integritetsfrågorna beaktas. Inget mer FRA, IPRED eller ACTA. Inget osunt inflytande från upphovsrättsindustrin. Om inte de båda stora blocken går samman, förstås. Det är väl inte omöjligt att de skulle göra det t ex i just dessa frågor. De låtsas som om de är emot t ex FRA när de är i opposition, men agerar tvärtom så fort de har makten.

Piratpartiet skulle tvinga dem att bekänna färg. Alla osäkra väljare kan därför med förtroende rösta på Piratpartiet. En röst på de rödgröna riskerar att bli en röst för SD. En röst på Piraterna är aldrig fel. Det är det säkraste alternativet.

Piratpartiet – det enda trygga alternativet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 svar

  1. Du har faktiskt rätt i att om Piratpartiet kommer in så får inte SD en vågmästarroll. Jag har skrivit om mätningen där sex av tio tror på borgerlig valseger att rödgröna då kan rösta på PP om dom redan tror på en förlust i valet.

    • Ja, då har vi gjort samma reflexion. Jag kände tyvärr inte till ditt inlägg när jag skrev, och har därför inte hänvisat till det.

  2. Jag har varit politiskt aktiv i MP ganska länge och för ganska länge sedan. Jag delar inte alls din analys över faran med vågmästarroll osv. Samma felaktiga analys var det för 25 år sedan relaterat till MP. Osv osv.

    Över tiden så mår bara samhällen bra av att nya partier kommer in och representerar. Allt annat är okunskap. Förlåt 🙂

    PP kan jag tänka mig att rösta på i nästa val. Jag vet att en del av mina anhöriga tänker rösta nu. Jag ser andra frågor som viktigare än integritetsfrågan. Just nu anser jag snarare att vi har överdriven integritet som gör att människor i samhället inte tar tillräckligt ansvar.

  3. Jag läste lite mer i din personliga och trevliga blogg. Ser att du har en lite nyanserad syn på vågmästarroll i SD-tråden.

    Om 4 år så får det gärna finnas 2 nya partier i Riksdagen. Helt okej om 2 partier åker ut, men det behövs inte. Som människa är jag strikt intresserad av samhällsutveckling. Vi har tappat där. För mycket bevaka sin makt med mera med mera. V kan gå upp i S och försvinna. C får trappa ned. SD och PP kan komma in. De partierna har klara ‘ideologier’ som ligger i tiden. Med en närmast självklarhet vitaliserar de samhällen jämfört med en del andra partier.

    För övrigt är jag inte riktigt nöjd med 4%-spärren jag tycker nog den kan sänkas till 3%.

    • Hej, Totto!

      Ursäkta att jag inte svarat förut. Jag har varit bortrest till Frankrike, bortom alla WiFi och cybercaféer. Underbart!

      Annars verkar vi ju i stort ha samma syn på blockhysterin. Varje nytt litet parti står för nya idéströmningar, men ses inte som annat än ett hot av de båda cementblocken.

      Själv kan jag känna att det är två stora konservativa krafter med trygghetsnarkomani och medelmåttighet som enda vision.

      I Frankrike är TV-programmen 2-3 timmar långa, och handlar om allt ifrån en nyutkommen bok till en tävling i att laga tarte tatin. Alltså ett flertimmars program om varje sak. Man hinner lära sig nytt, trots min dåliga franska – kanske inte om just tarte tatin, där jag är en överdängare – om jag får säga det själv.

      Procentspärrarna kunde gott sänkas, såväl som att ta bort andra regler som gynnar större partier. Där har ju Danmark generösare regler.

      Idag får vi se hur det går.

  4. […] En rödgrön röst stödjer Sverigedemokraterna – rösta Pirat […]

Kommentera

