Valdoxan äntligen i läkemedelsförmånen

Från 1 november ingår Valdoxan i läkemedelsförmånen meddelar tillverkaren Servier.

Jag har skrivit om denna nya antidepressiva medicin tidigare. Några ytterligare nyheter om användningsområde eller effekt känner jag inte till men återkommer så fort jag hittar något nytt.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

6 svar

  1. Jag läste dina inlägg på fotolasses blogg vilket förde mig vidare till dina ordinationer. Du verkar ha en nykter och mänsklig syn på samtidsproblemen och det väcker många nya tankar och frågor. En stor och givetvis svår fråga att besvara är huruvida psykisk sjukdom egentligen finns. Eller om alla psykiska symtom egentligen är adekvata reaktioner på svåra upplevelser eller förhållanden i livet. Tanken väcktes då jag läste dina reflektioner om behov av anpassning av hela livssituationen när man försöker sätta ut ångestdämpande medicin. Du skriver att förr tog folk sitt liv för att de misslyckats kapitalt i yrkeslivet eller blivit utblottade (ruinerade), något som du jämför med den ekonomiska situation som i vissa fall drabbats dagens utförsäkrade.

    Varför jag funderar i de här banorna är för att jag själv har psykiska symtom såsom depression med mycket inslag av ångest. Jag tar oxascand för att klara vardagen men försöker hålla konsumtionen på en så låg nivå som möjligt. Samtidigt försöker jag förstå min situation och hitta andra, mer hållbara lösningar.

    När man läser ”ruinerad” tänker man kanske på pengar i första hand, men när det gäller mig skulle man kunna säga att jag är socialt ruinerad. Dvs jag har knappt något socialt liv alls och jag har i princip ingen förmåga att skaffa mig något heller. Så det du skriver om att byta ut dåliga vanor och mönster som ökar ångesten är lättare sagt än gjort. Man skulle kunna säga att jag ser ingen utväg alls och precis som den ruinerade du skrev om som valde att ta sitt liv, så känner jag att möjligheterna att själv ta mig ur denna situation blir mindre och mindre. Att ta sitt liv syns till slut vara det enda alternativet. För man kan inte leva utblottad, vare sig det gäller ekonomi eller socialt.

    Jag har kontakter inom psykiatrin så jag ber inte om en ordination. Det jag undrar över är vad som är att betrakta som psykiskt sjukdom. Att jag har ångest och är deprimerad är ju inte så konstigt med hänsyn till min livssituation. Knappast heller i fallet med den som just förlorat allt han äger (den ruinerade). Att man inte kan lösa sina praktiska, ekonomiska eller sociala problem själv är inte särskilt ovanligt, men betyder det att man psykiskt sjuk? Om den bristande förmågan till problemlösning leder till ångest och depression. Har man då blivit psykiskt sjuk?

    • Jo, visst finns det psykiska sjukdomar. Schizofreni och manisk-depressiv sjukdom är exempel.

      Men ångest- och depressionssjukdomar har en flytande övergång till normaltillstånd som också kan innehålla sådana symtom. Det är inte så viktigt om man ska betrakta diagnoserna som faktiska sjukdomar. Det är mera som kategorier som kan ge en fingervisning om vilka mediciner och terapier som kan hjälpa.

      Det låter jättetråkigt att du inte hittar några utvägar ur din situation just nu. Isolering och ensamhet bygger ofta upp ännu mer social ångest i en ond cirkel. Ibland kan man bryta den med organiserad dagverksamhet, kurser eller gruppterapi.

      Det är inte lätt för någon att inleda vettiga relationer i mogen ålder. Vårt samhälle är mera inriktat på att jobba, jobba och jobba – den sk arbetslinjen. Att inleda nya vänskaper, bekantskaper eller kärlekar kräver mod, självkänsla, målmedvetenhet, stryktålighet (frustrationstolerans, tåla motgångar) och uthållighet – sådant som är bristvaror när man mår dåligt. Därför behöver man yttre stöd och stimulans, vilket ju också är precis vad man saknar. Det är ett moment 22 som man får försöka bryta i t ex en terapi, som kan tjäna som ett tillfälligt stöd. Även mediciner har sin plats i arsenalen. Man får ta till vad som behövs.

      Ingen ska behöva ta sitt liv för att det inte finns lösningar. Sådana tankar kommer nog av att man förlorat hoppet om förändring. Men det är alltid en möjlighet. Rätt vad det är så hittar man en utväg och kan börja kravla framåt igen.

      Det viktiga är att förändra sin misär till det bättre. Om den sedan beror på en normal reaktion på en svår livssituation eller någon sjukdom eller neurotisk läggning, spelar mindre roll. Ofta är det väl bådadera i interaktion.

      Hoppas du hittar tillbaka till din framtidstro på något av dessa sätt. Ge inte upp.

  2. Tack för ditt svar. Jag ska bära dina tankar med mig.

  3. Lasse:

    Får jag fråga dig ytterligare en sak. Vid sidan av mirtazapin har jag provat Atarax, Lergigan och även Olanzapin (för att bli mindre orolig precis i början när jag var så otroligt rädd för ångesten) Och jag har läst på internet mycket att det är många som tycker att Buspar fungerar bra i längden?

    Även om min ångest ska få hjälp nu när jag ökar Mirtazapin så undrar jag om du kan rekommendera en vid behov medicin som jag kan ta som tillägg dagligen, tills jag kommer på fötter med KBT och för att våga ut och umgås med mina nära och kära igen och göra sånt jag egentligen vill men det blir för jobbigt med alla ångestkänslor (bygger upp förväntansångest)

    Ska ta sobril, men ifall att min höjning med mirtazapin inte blir tillräcklig kan man ev lägga till Buspiron? Ska nämligen träffa en läkare imorgon och ska fråga honom om behovsmedicin som jag kan lägga till (eller vad det heter)

    Har nämligen gett upp psykiatrin här i Gävle där jag bor,
    får bara utskällningar jag ringt dig, alltid säger dem att jag ska vända mig till vårdcentralen. Har fått möjligheten att nu gå till Gävle friskvård och psykologmottagning: där har dem kiropraktor, en läkare, en psykolog och en som man får träna avslappning och andning med.

  4. Skrev fel: Får bara utskällningar när jag ringt dit! 🙂 Inte ringt dig ska det stå.

Kommentera

