Breiviks diagnos

Det är roligt att ha rätt, och ännu roligare att få rätt. Vi är många som bär på ett undertryckt Vad var det jag sa?

I mitt inlägg i juli förde jag en lång diskussion där jag argumenterade för att Breivik lider av en paranoid schizofreni – tvärs emot vad de flesta experter som tidningarna intervjuat ansåg.

I diskussionen framkom också intressanta påpekanden från kommentatorer.

Nu verkar det som om den rättspsykiatriska undersökningen i Norge kommit fram till samma diagnos.

Några har reagerat negativt på detta besked eftersom det innebär att han inte ska straffas, utan dömas till vård, ungefär som skulle ha skett i Sverige. I det ursprungliga inlägget argumenterar jag även för varför detta har uppenbara fördelar för samhället.

För er som inte läst den tidigare och som är intresserade av denna fråga kan jag rekommendera såväl den ursprungliga bloggposten som diskussionen efteråt.

4 svar

  1. Jag blir fortfarande ledsen när jag tänker på händelsen. Över liv som försvinner och saknaden hos de som är kvar. Samtidigt slutar jag inte att alltid vilja komma fram till sanningen om saker och ting i livet. Så bra jobbat och tack Lasse. Även spännande att surfa över och läsa Gergils hemsida. Jag instämmer i vad någon skrev där, hoppas Breivik bryter ut i en fullblommande psykos under rättegången. Kanske lättare för alla indoktrinerade att då verkligen förstå att det inte är politiska åsikter som är det farliga utan vårt inre väsen och vår moraliska kompass samt i slutändan våra handlingar.

  2. Det som framkommit sedan jag skrev, att han ser sig som en blivande/lämplig ledare för Norge och möjligen Europa talar för grandiosa vanföreställningar kring den egna personen och världen, vilket stödjer psykosdiagnosen.

    Själv är jag nog lite mer åt Asperger-hållet. Jag försöker att inte använda empatin i onödan. Dessbättre kände jag ingen som var involverad bland offren. Med tanke på att 20 000 spådbarn där varje dag på grund av undernäring, smutsigt vatten och malaria – saker som är ganska lätta att åtgärda – så kan man inte känna medkänsla med var och en. Kallsinnighet är visserligen ingen dygd, men det är inte sentimentalitet heller.

    Jag har egentligen ingen poäng med ovanstående resonemang mer än att vi reagerar olika på sådana händelser. Jag har lättare att reagera intellektuellt än emotionellt, som du tycks ha gjort. Var och en på sitt sätt.

    • Nänänänä 🙂 Jag är inte så känslig. Min egen observation är att jag bibehåller ett rationellt tänkande och agerande tillsammans med en ödmjuk medvetenhet. Jag har förstått livet, dess sorg och glädje. Men visst jag kan nog ha märkt lite ökad blödighet med åren. Jag stänger av när media frossar i våld och död. Mitt intro har nog även en del med att jag vill ursäkta mig och visa den goda viljan eftersom Breiviks handlingar, enligt väldigt många i Sverige, är mitt fel då jag numera helt solidariserar med Sverigedemokraterna.

  3. Min spontana kommentar är att jag hoppas att fördomarna mot sjukdomen schizofreni och de drabbade inte kommer att öka. Men tyvärr tror jag detta kommer att spä på rädslan.

    Personligen är jag förvånad att ngn med den diagnosen kan klara av att genomföra den här sortens illdåd, med tanke på vad det kräver av planering, hemlighållande etc i flera år. Därför trodde jag inte Breivik var schizofren, men där ser man.

Kommentera

