Nytt LCHF-bröd på linfrö med valnötter

Valnötsbröd LCHF

1,5 g kolhydrat per skiva!

Linfrö (0,5 g per 100 g) ger 1 g
Fiberhusk, salt, bakpulver, kryddor: 0 g
valnötter (13,3 g per 100 g) 20 g
ägg (0,15 g per styck) 0,9 g
Kesella (3,5 g per 100 g) 8,75 g

Totalt ca 31 g för hela limpan som ger 20-30 skivor.

Uppdaterat 2010-01-21

Det är många LCHF-are dagligen som läser mitt förra recept på LCHF-bröd. Sedan dess har jag själv bakat brödet flera gånger, och ändrat receptet lite vartefter. Om man önskar detaljerade beskrivningar av t ex ingredienserna, så kan det vara idé att gå till det första receptet (länken ovan).

Nu har jag förenklat receptet, uteslutet en ingrediens i taget utan att brödet blivit sämre. Och så är jag förtjust i valnötter. Därför har det blivit ett valnötsbröd. De går förstås att utesluta eller byta mot mandel, andra nötter eller t ex pumpa- eller solrosfrön.

Några har frågat efter hur många deciliter linfrö det ska vara, så nu har jag angivit både vikt och volym.

Det nya receptet

Ingredienser

Mixa:

4 dl krossat eller helt linfrö (200 g)
2 matskedar Fiber Husk
2 teskedar bakpulver
1½ tesked salt

Lägg i resten av de torra ingredienserna:

1 matsked brödkryddor (fänkål, kummin eller anis – hela frön eller malda)
4 dl valnötter (ca 150 g)

Rör ner till en jämn smet:

250 g kesella (en burk) helst med högsta fetthalt
6 ägg
(gärna 1 -2 dl youghurt, filmjölk, mjölk, vatten eller crème fraîche som gör smeten mer lättflytande)

Tillredning

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Klä en brödform på ca 2 liter med bakplåtspapper. (På bilden är det en form som finns på ICA: Kaiser 25 cm – på ca 1,75 liter.) Bakplåtspappret är viktigt! Det fick jag bittert lära mig, när jag prövade med välsmord teflonform: cement! Därför beskriver jag det i detalj, med bilder och allt.
    • Rita av botten på formen någorlunda mitt på bakplåtspappret.
    • Klipp in snett-diagonalt från hörnen på pappret till närmaste hörn på bottenskissen. Inte vinkelrätt, eftersom formens kanter lutar utåt.
    • Vik efter strecken som du ritat.
    • Sedan krånglar man ner allt i formen, genom att vika hörnen omlott. En del tycker att det går lättare  om man först oljar formen lätt. Då kan man klibba fast alla flikar mot formens väggar.
    • Frisera bort det papper som sticker upp.
    • Allt hamnar sedan på plats när man börjar klicka i smeten, som håller fast alla flikar med sin tyngd. Då går det också lättare att räta ut eventuella hörn som blivit knöliga.
  3. Kör linfrö,  Fiber Husk, bakpulver och salt i en mixer så att det blir så fint som möjligt. Om du har en food-processor istället så blir det grövre. Det blir kanske inte lika jämn smet, men funkar säkert också. Jag har prövat med linfrökross utan att mixa sönder den ytterligare, men det blev inte lika bra. Brödet var klart ätligt, men inte lika poröst.
  4. Lägg i valnötter och kryddor omixade. Dem kan man förstås också mixa till mjöl men kryddorna är trevliga hela, när man tuggar på brödet. Jag brukar ta fänkåls- och kumminfrön, ungefär hälften av varje. Och om man pulveriserar valnötterna så blir det inte något riktigt valnötsbröd, tycker jag.
  5. Blanda i de ”blöta” ingredienserna, dvs ägg och kesella.
  6. Rör ihop till en smet. Detta brukar jag göra i hushållsassistent, för smeten är ganska trög att röra. Den enda vätskan kommer från äggen och Kesellan. Det blir inte en deg, utan snarare en fast smet. Kesella är lättare att röra ut jämnt än keson i det förra receptet. Om smeten blir för fast, kan man röra i 1 dl vatten, filmjölk eller yoghurt. Smeten blir hårdare ju längre man väntar, eftersom Fiber Husk sväller och tar upp vätskan.
  7. Klicka i smeten i formen
  8. och jämna till.
  9. Baka i nedre delen av ugnen på 175 grader i 1 timme och 20 minuter (80 minuter).

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

122 svar

  1. Brödet ser verkligen jättesmaskigt ut, det jag funderar är hur mycket kolhydrater det innehåller?

    • Det innehåller ungefär ett gram kolhydrat per skiva. Jag har lagt till det i början, som på det förra receptet. Det är alltså såpass lite att man kan bortse från det.

  2. Ska baka det här brödet imorgon! Hur stor är formen du använder?

  3. Jenny: Nej det är inte svårt. Men om du är ovan att baka så ska du nog läsa igenom min bruksanvisning noga innan du börjar. Om du gör precis som det står så kommer det att funka. Lite besvärligt att mixa ingredienserna först innan man kan blanda ihop smeten, och att klä formen med bakplåtspapper. När man är van tar det ca 10 minuter – plus tiden i ugnen, förstås.

    L: Formen jag använder, och som syns på bilderna heter Kaiser – 25 cm. Den finns på ICA, tror jag. Är teflonbelagd på insidan, men bakplåtspapper är nödvändigt. Volymen anges inte på formen, men jag mätte upp den för din skull. 1,75 liter rymde den, alltså knappt två liter.

  4. Ska verkligen ta tag och göra det här brödet då, det ser supersmaskigt ut, men jag har en sista fråga. Känner man smaken av äggen? Är så less på äggsmaken och allt jag har testat mig på hitills har smakat ägg.

    • Nej, konstigt nog så smakar det inte alls ägg. Jag tycker att det smakar som ett saftigt danskt rågbröd fastän det inte innehåller någon råg alls. Smaken beror mest på kryddningen. Kummin ger en smak åt kavring, fänkål balanserar mot något slags ”limpsmak”. Lukta på kryddorna och minska på det du inte tycker luktar gott, och öka eller lägg till det du gillar. Man kan pröva med pomerans som ger lite beska och citrussmak. Citrus kan man även få från krossade korianderfrön. Det går bra att använda timjan och rosmarin om man vill ha en mera ”modern” smak. På ovansidan kan man strö saltflingor, solrosfrön, sesamfrön eller något annat man gillar. Valnötterna går att ta bort eller byta mot vilka nötter eller mandlar man vill.

      Men som sagt: någon smak av ägg eller kesella känner man inte. Det skulle förvåna mig om du tycker det.

      Om du tycker det verkar besvärligt så kan du dela upp jobbet på flera tillfällen, eller flera dagar:

      1. Klippa till bakplåtspappret så att det passar i formen.

      2. Väga eller mäta upp alla torra ingredienser, och köra dem som ska mixas i mixer.

      3. Röra ihop de torra ingredienserna med ägg och keso.

      Tillsätt gärna en extra deciliter vätska: vatten,mjölk, filmjölk eller liknande så blir det inte lika tungt att röra. Låt gärna seten vila i formen en stund (10-20 minuter) så hinner fibrex svälla i vätskan. Då blir smeten ännu fastare, så det kan vara bra att få den i formen först.

      Baka i ugnen medan du gör något annat. (Vilar?)

      Kan du inte berätta hur det gick?

      • Du nämner fibrex. Har det samma funktion som fiberhusk?

  5. Okej, då ska jag ta och försöka testa att baka det ikväll om jag hinner. Håll tummarna för mig! – är inge vidare bra på brödbak men du har beskrivit så utförligt att jag borde nog klara det. Jag saknar bröd till frukost då man har ätit sig döless på ägg! Jag hör av mig med recension sedan 🙂

  6. Jag gjorde brödet nu ikväll och det var verkligen jättegott. Smakade vanligt bröd!!! Jag sprang fram och tillbaka till datorn för att kolla att jag verkligen gjorde rätt, sedan när jag skulle sätta in den i ugnen så gick jag nog till datorn tre gånger för att kontrollläsa – det kändes för enkelt! Detta bröd kommer jag göra flera gånger!

    Tack för all hjälp!

    • Jättekul att du kom dig för att baka brödet! Känner mig lite stolt över att ha inspirerat till det. Ännu roligare att du gillade det.

      Du måste ha varit noggrann och duktig, för så himla enkelt är det ju inte.

      Visst är det skönt att få äta en riktig macka till frukost utan att behöva bekymra sig för kolhydraterna.

  7. Jag tycker nog att det var enkelt för att man slapp vänta på jäsning och sånna saker, det har jag svårt för när man bakar bröd.

    Det här blev nog min räddning inom LCHF, kände att jag behövde något bättre frukostalternativ än bara ägg och det här brödet blev fenomenalt.

    Jag åt två skivor i morse med smör och ost och drack en kopp the med en lite svätt grädde till. Sedan gick jag ut på långpromenad med hundarna och när jag kom hem tränade jag lite med crosstrainern – trots alla aktivitet så blev jag inte hungrig förrän runt 18 tiden och det var inte direkt en stor hunger utan nästan lite mot att jag bara var sugen. Så man stod sig väldigt bra på brödet också!

    Känn dig defintivt stolt! det här var guld värt för mig!

  8. Jättebra! Kul att höra att du har hund också. Själv har jag en labrador, Totte som fyller sju i vår.

  9. Hej!

    Jag har också gjort ditt bröd!
    Wow, jättegott, äntligen ingen äcklig äggsmak :)))

    Jag gjorde varianten med keso.
    Vad blir skillnaden att använda kesella istället?

    Nyfiken på att prova det med 🙂

    Tack för ett super-duper gott bröd!

    /C

  10. Grattis! Kul att du också lyckades bra, för alldeles enkelt är det ju inte.

    Jag började byta ut keso mot kesella för att den var lättare att röra ut jämnt i smeten. Keso har ju klimpar som finns kvar även när man rört ihop smeten, och jag tänkte att det var en fördel om den var mera homogen. Men det går säkert lika bra med keso. Jag har på sistone börjat tillsätta 1-1,5 dl vätska också. Tycker det blir lite luftigare och saftigare då, men det kan ju vara tillfälligheter.

    • Hej!

      Okej, skall testa med lite mer vätska nästa gång och kesella och inget smör 🙂

      Jag skar upp hela limpan och frös ner(med bakplåtspappersbitar) emellan.
      Sen tar jag brödskivan direkt ifrån frysen och ner i brödrosten.

      Mmmmm, jättegott med ett lager bregott samt god ost på :))))

      Tack för denna ”räddare i nöden”!

      • Det blir nog ingen jätteskillnad med kesella och extra vätska, men lite fluffigare.

        Låter som en bra idé att ”styckfrysa” och rosta. Jag tycker också att de blir goda att rosta. Brukar frysa halva, resten går åt på mindre än en vecka. Förvarar den ofrysta halvan i kylen, eftersom det är så mycket ägg i. Kan nog bli dålig annars.

        Tycker det är så kul att så många läser om mitt LCHF-bröd. Det har blivit mitt mest lästa inlägg på bloggen. Ett exempel på att det aldrig blir som man tänkt sig. Andra inlägg har jag lagt ner stor tankemöda på, och få har läst dem. Detta inlägg var mera att dokumentera min vardag, vilket verkade ha stort intresse. Kan förstå det. Är själv förstås mest intresserad av sånt som kan ge omedelbar och vettig utdelning i vardagen.

        Så tack ska du ha, liksom alla andra som tagit del av mina baktips.

  11. Helt otroligt att det går att göra ett RIKTIGT bröd utan mjöl och nästintill utan kolhydrater! Jag bakade det för första (men inte sista gången) i går kväll och åt det till lördagsfrukost med bregott, västerbottenost och körsbärstomater på. Fantastiskt gott! Jag bytte dock ut valnötterna mot paranötter för att få ner kolhydraterna ännu lite till. Gick jättebra! Och så frös jag in största delen av brödet i skivor som någon tipsat om ovan. Nu har jag LCHF-frukost för åtminstone tre veckor framåt!
    Tusen tack för receptet!

  12. Kul att ni lyckas så bra. Det är verkligen ett gott bröd, det har man ju svårt att tro när man tittar på listan med ingredienser. Jag brukar nuförtiden alltid ta en deciliter vätska i så att konsistensen blir lite lösare. Det gör brödet fluffigare, antagligen för att bakpulvret lättare kan fluffa upp det.

    Jag har blivit beroende av en skiva till teet på morgonen. Halva med leverpastej (Tulip), och halva med ost (helfet lagrad herrgårds).

    Det har haft det goda med sig att magen blivit snäll och beskedlig. Annar kunde den lätt bli lite trög av LCHF, tyckte jag.

  13. Hej och tack för de smaskiga recepten på både bröd och gratängerna. Ett extra plus till dig för de fina bilderna som verkligen lockar en att pröva.
    Ha det gott önskar en medelålders dam från Finland.

    • Hej Denice

      Tack för berömmet. Återkom gärna när du prövat, så jag får höra vad du tycker då.

      • Hej igen. Gjorde brödet i går och det blev nog bra. Gjorde en förändring. Bytte ut fiber husk, som jag inte hade mot rågkli 3 msk (1/2 dl väger 20 g – 100 g rågkli inh. endast 26 g kolh. – 3 msk vägde 7 g!!) Nästa gång ska jag ta 1/2 dl rågkli (som inh. mindre kolisar än vetekli) som enligt mina beräkningar då inh. ca 5 g kolh. per limpa o det är väl helt ok. Dessutom inh. råg en massa andra nyttigheter. Jag har varit van att äta rågbröd tidigare och har saknat det. Dessutom funkar magen fint av extra fiber.
        Orkade inte börja klippa papperet så jag knölade ner bakplåtspapperet som det var. Ändarna på limpan blev kanske inte lika släta, men jag åt dem först så slapp jag att se dem.
        Nästa gång tänker jag också göra flera limpor på en gång. Använde hasselnötskross o flingsalt ovanpå denna gång o hade linfrö, oskalade sesamfrön, samt mandel o hasselnötsmjöl inutio + 1½ dl vatten. Man kan ju då variera kryddor o frösorter samt vad man lägger ovanpå. Man sparar ju tid för ugnsbakningen och disk eftersom man ändå håller på o kletar.
        Kanske jag också prövar att låta mjölet o fröna ligga o dra i sig vattnet 1 timme före jag blandar i resten. Dessutom kanske jag vispar äggen skilt o blandar i. Har du prövat det.
        Att rosta ditt bröd blev jättebra. Att förvara i frysen med bakpapper emellan funkar fint.

  14. skrev ovanstående

  15. Sorry ! Blev fel vikt på rågkli!! 1 dl rågkli väger 20 g o inte ½ dl som väger följdaktligen bara 10 g.

  16. Låter spännande. Jag har inte bakat utan FiberHusk. Dess främsta uppgift är inte att ge fibrer, utan mera att ge en seg konsistens åt degen så att den kan ”jäsa” av bakpulvret. Men det kanske fungerar lika bra utan? Fiberhusk används av glutenallergiker som inte får använda vetemjöl för att få en seg, bakningsvänlig konsistens på degen ändå.

    Min gissning är alltså att det blir mindre poröst utan Fiberhusk.

    Och så äggen: Jag har inte vispat dem för jag tycker att degen är så fast i konsistensen att äggblandningen nog skulle förlora sina luftbubblor när den blandas ner. Och så av bekvämlighet. Vitorna bör väl vispas för sig, och gulorna vet jag inte riktigt om de går att fluffa upp. Kanske om man värmer dem lite i vattenbad? Men som sagt – det har jag inte orkat pröva. Är skeptisk till äggvispning.

    Men håll oss underrättade. Vi väntar med spänning på alla positiva nyheter om förenklingar och förbättringar av receptet. Av trafiken att döma är det många som läser här varje dag.

  17. Hej!
    Jag har precis rört ihop en sats av ditt bröd. Tyvärr lyckades jag inte göra nåt ”mjöl” av mina hela linfrön, de är fortfarande hela så jag håller tummarna för att resultatet blir brödlikt ändå.

    Vad använder du för att mixa hela linfrön till mjöl?? Jag har en hushållsassistent med knivar men den var helt oduglig för uppgiften!

    • Vi har en bra mixer, alltså med en hög och smal glastillbringare, och en stark motor. Jag har försökt med en vanlig ”food-processor” (Philips?), men då blev fröna bara halvkrossade, ungefär som dem man kan köpa färdigkrossade. Det gick bra det också, men brödet blev inte lika fluffigt, tror jag. Assistenten som jag har är nog inte utrustad med knivar. Den använder jag bara för att röra ihop den ganska fasta smeten.

      Håller tummarna för att det blev bra ändå. Brödet borde ju vara färdigt vid det här laget. Berätta gärna.

      • Så det är det som är en mixer 🙂 En sån har jag och den kan kopplas på min matberedare. Typiskt att jag inte tänkte på det igår.

        Brödet är i alla fall färdigt och ligger nu i frysen, åt en skiva igår till kvällsteet och två idag till fruktost, det är helt ok smak men med hela linfrön blir det lite väl mycket att tugga på och lite svampig konsistens.

        Provade att köra lite linfrön i mixern idag och det blev fint mjöl, så jag kommer testa receptet igen när den här satsen är slut. Då är jag säker på att det blir ett kanonresultat!

        Tack för ett bra recept.

  18. Finns det verkligen valnötter med ca 3% kolhydrater? De jag har hittat har 13%.
    Jag bakade brödet igår med paranötter. När jag skulle mala linfröna med min stavmixer dog den tyvärr men det gick bra med hela linfrön. Ska dock köpa en ny stavmixer och testa med malda linfrön.
    Tack för ett bra recept med en så pedagogisk beskrivning 🙂

  19. Du har nog rätt. Vet inte vad jag fått det ifrån. När jag nu kollar, så verkar det som om kolhydratinnehållet i valnötter är ca 13%.

    Tack för påpekandet. Ska ändra så fort jag hinner.

  20. Nu har jag justerat upp kolhydratinnehållet i valnötterna. Det blir fortfarande ca 1 g per skiva, men nu lite drygt – tidigare lite knappt.

  21. Ja den lilla skillnaden är ju försumbar 🙂

    • Ja, det tycker jag också, men rätt ska vara rätt, så jag är tacksam för påpekandet. Det påverkar trovärdigheten i budskapet som helhet om det är fel i detaljerna. Så nu har jag ändrat, och känner mig ännu nöjdare med inlägget – tack vare dig.

  22. Någon skrev att detta bröd var räddningen som fick dom att kunna fortsätta med LCHF. Jag håller med! Detta smakar ju faktiskt bröd ”på riktigt”. Jag använde mig av malda hasselnötter och det blev SÅ GOTT med bregott och stark greveost på! SÅ STORT TACK FÖR RECEPTET!!!

    • Bra. Jag ska själv övergå till en skiva morgon och kväll efter att ha varit utomlands och proppat i mig alldeles för mycket. Nu blir det andra bullar, på linfrö. Men Frankrike kan vara värt nåt extra kilo.

  23. Hittade ditt recept och gjorde det häromdagen. Sjukt gott! Och så enkelt! Själva ”bakandet” tog ju kanske 10 min bara. ag köpte malet linfrö, perfekkt!

    Funderar dock på att testa att tillsätta 25 gr smält smör nästa gång och 1 dl youghurt istället för 2 dl och se om det blir en mjukare smak.

    • Ja, det är spännande att ändra lite här och där i receptet, och hitta sin egen stil. Kul att det blev bra, och hoppas det blir ännu bättre när du experimenterar. Rapportera gärna tillbaka!

  24. Jag håller precis på att provbakar det här brödet nu, om ca: 1 timme får jag smaka första skivan. Dock kom jag på nu att jag glömde ha i bakpulver, attans får se hur det här blir. Min ”deg” var inte heller lika kompakt som din utan mer lös. Ja jag får allt se hur det blir när det är färdig bakat. Men jag undrar hur länge det är hållbart? Eller kan man frysa in en bit av brödet?

  25. Ja, om man glömmer bakpulvret så blir nog brödet väldigt kompakt. Det är ju inget man vispar in någon luft i, utan alla små luftblåsor kommer av kolsyran som bakpulvret bildar i värmen.

    Att smeten blev lös spelar ingen roll. Det hänger på hur mycket vätska man har i. Om man tar med creme fraiche, så brukar den bli lite lösare.

    Hållbarheten är nog bra, men inte lika bra som för matbröd. Jag brukar frysa in halva, och förvara resten i kylen.

    Andra har berättat att de skivar upp brödet och fryser skivorna var för sig. Så kan man tina dem i en brödrost eller microugn.

    Hoppas det går att äta trots att du glömde bakpulvret.

  26. Nu har jag tagit den första provmackan och nja det blev så där. Fast det är helt klart bättre än oopsis. Jag ska absolut baka det igen och då komma ihåg bakpulvret. Jag körde även mitt i en food-processer och det blev för grovt ”mjöl” av linfröna och det andra, så nästa gång får handmixern göra jobbet. Jag såg även nu att jag gjorde efter ditt tidigare recept med sesamfrön m.m. Så min fråga blir då, är det gott med så mycket linfrön? Jag ska nog skiva upp mitt och styckfrysa, så kan jag fixa det i brödrosten sen 🙂 tack för tipset.

    • Linfrön smakar inte så mycket. Lite nötaktigt. Därför tycker jag att man kan krydda brödet. Det brukar jag inte göra när jag bakar vanligt matbröd på råg eller vete. Därför är det inte något problem att ha så stor mängd i brödet.

      • Vad bra, tack för svaret. Jag provbakar igen nu med bara linfrön, efter ditt senare recept. Och med valnötter i som är så gott.

  27. Hej! Wow vilket supergott brod det blev. Forutom att jag ater lagkolhydrat kost sa ar jag gluten intolerant och har i Wales dar jag bor finns inte sa mycket gott glutenfritt att valja pa. Tusen tack for receptet, kommer bakas igen 🙂

  28. Provbakar igen, den här gången blir det nog bättre. Jag mixade linfröna ordentligt så det blev som mjöl och jag kom ihåg bakpulvret. Så nu var i alla fall smeten tjock och härlig när den skulle ner i formen. Om 1 timme kan jag smaka första skivan 🙂

  29. hej!

    Jag bakar ju ”ditt” börd kontinuerligt 🙂 Och jag ersatta de sista 2 dl med vätska med 30-40 gr smält smör. Det blir mustigare då 🙂

    Tack för bra recept 🙂

    • Ja, det låter bra. Ska pröva. Det behövs för att få en vettig konsistens på smeten, men brödet kan kännas lite blött på ytan när det svalnat. Kan nog vara bra att minska på vätskan. Och att öka på smöret är ju aldrig fel för en LCHF-are.

  30. Mmm låter mumsig, måste testa. Annar kör jag med den färdiga LowCarb brödet, den är god den oxå:
    http://www.carbzone.se/low_carb_brod.html

    • Det färdiga brödet verkar tyvärr inte ha någon distribution i Skåne. Man blir ju nyfiken.

  31. Spännande! Tack för receptet, nu är brödet i ugnen. Ser verkligen fram emot att se hur den blir.

    • Hoppas det blir bra. Ska själv baka imorgon. Har köpt hem ingredienserna. Behöver minska på kolhydraterna, och samtidigt få igång magen. Det brukar funka med det här brödet.

      • Jag bakar den kontinuerligt och äter den i stort sett varje dag. Den är perfekt som bröd för oss brödjunkies som vill ha lite kolisar.

  32. Har ätit LCHF i två månader nu och saknar mina rostade mackor på lördagsfrukosten och nu har jag hittat en ersättare. Tack snälla för receptet!

  33. Jag förstår inte hur du räknar kolhydrater.Tex bakpulver innehåller potatis-42,5 gr kolh,mandel-13,4g,nötter 9,4g
    sessamfr 11,2g per 100 gr enl livsmedelsverket.

    • Jag har redovisat i början av receptet hur jag räknat. Detta bröd innehåller inte mandel, nötter eller sesamfrö. För valnötterna har jag räknat med 13,3 g kolhydrat per 100 g valnötter.

      Bakpulver innehåller inte potatis, men ofta stärkelse från potatis eller majs som torkmedel. Jag har inte fått fram någon uppgift om mängden stärkelse, men med tanke på att huvuddelen utgörs av de gasbildande komponenterna och att totalmängden bakpulver är så liten i förhållande till brödet, så kanske det kan röra sig om något gram kolhydrater ytterligare – alltså en okänd men försumbar mängd i sammanhanget.

  34. […] Recept hittar du HÄR […]

  35. […] HÄR för att hitta receptet på brödet jag […]

  36. Skulle man kunna byta ut linfröna mot något annat måntro? Vad i så fall?

  37. dethär brödet skall jag pröva laga imorgon ; )

  38. Någon speciell funktion i baket att mixa husk, bakpulver och saltet ihop med linfröna? Kan de inte tillsättas efteråt?

  39. Nu har jag bakat brödet och det var fullt godkänt. Men jag har en fundering på detta med linfrön. Finns det inte en varning om att inte äta för mycket av detta frö???

    • Det har jag försökt reda ut i en tidigare kommentar, som jag kopierar här:

      Ja, jag känner till dessa uppgifter. Har försökt ta reda på mer men det verkar svårt. Linfrö säljs ju krossade och okrossade i stora förpackningar världen över. Alltid är det några som tar extrema mängder. Om det vore ett problem med förgiftningar så borde vi har hört talas om detta.

      Det är lätt att denna typ av skrönor kommer i omlopp. I stora delar av väst-världen anser man t ex att det är giftigt att äta spenat som värmts upp två gånger, vilket är fel.

      Den enzymatiska process som krävs för att cyanid ska bildas kan nog inte komma till stånd efter bakningen, då de flesta enaymer inaktiveras av en sådan uppvärmning.

      Man ger linfrö i stor mängd till hästar.

      Livsmedelsverket har ingen referens (grund) för sin rekommendation om högst 1-2 matskedar dagligen.

      Av dessa skäl har jag bedömt det som ofarligt även med de ganska stora mängder som förekommer i detta bröd.

  40. TACK för ett underbart recept! Det är tredje gången som jag gör det nu och jag känner mig lite oförskämd som ännu inte har lämnat en kommentar. Fick tipset från bloggen ”56 kilo”. Vill passa på att tipsa dig om Marianns ljusa rostbröd om du inte har testat det ännu. Ser fram emot att testa det så fort jag får tag på kokosnötmjöl. Verkar väldigt omtyckt det också!

  41. Låter jätte gott! Ska testa på det så fort som möjligt. 🙂

  42. Hej!
    Detta recept är underbart gott och vi på Trainingday.se undrar om vi får lägga upp receptet med hänvisning hit till dig under vår sektion kosttips?

    • Självklart får ni det. Jag tar det som en komplimang att ni ens överväger detta.

  43. Jag har just bakat ditt bröd och det är kanongott! Jag bytte ut 100g av valnötterna (dom är så dyra!) mot valnötter istället, grovhackade dom bara lite och det blev jättebra! Papperet gick utmärkt att vika/vecka inuti utan att klippa och böka.

    Jag har just smakat av den yttersta biten och min tanke gick till lite vispad grädde och lite bär… Alltså att göra en liten bakelse av två tunna skivor…

    Tack för ett gott recept!

    Kram, shamani

  44. Bakelse låter spännande. Berätta gärna om du prövar.

    Exakt vad du bytt ut valnötterna emot kan man undra. Kilopriset kan variera mycket. Man tjänar på att köpa större förpackningar. Men LCHF är dyrt. Det har vi märkt i hushållsbudgeten. Det är inte billigt att ersätta potatis, pasta, bröd och ris med grönsaker, protein och fett, som ju alla är betydligt dyrare än kolhydraterna.

  45. […] Lasses fina blogg, originalreceptet med en himla massa tips för det perfekta resultatet hittar du här. Kolla särskilt in den mycket pedagogiska beskrivningen av hur man bäst klär formen med […]

  46. Hej Lasse!

    Och tack för ett vansinnigt bra brödrecept! Jag delade med mig av det på min blogg idag, hoppas att du inte misstycker.

    Vilket valnötsbröd!

    Än en gång tack, och trevlig helg!

    /Matgiken

    • Jag tar det som en komplimang varje gång som någon lägger upp receptet på sin blogg. Om ni kopierar rakt av så är det artigt om ni anger källan.

  47. Alltså Lasse, du har gjort min dag!
    Igår bakade jag brödet och döm om min förvåning när jag insåg att ditt bröd inte bara är ”okej för att vara LCHF”, det är ju GODARE än de flesta andra bröd! Slår exempelvis lingongrova och alla andra de där äckliga massproducerade skräpmackorna på ICA.

    I alla fall, big ups för dig Lasse! Fr.o.m. nu skall jag bokmärka din blogg för du har ju tydlig känsla för smak och finess!

    • Tack för allt beröm, som jag verkligen ska försöka ta till mig. Kul att du gillade brödet.

  48. […] underbara valnötsbrödet!, en limpa, 1,5 h Receptet kommer från Ordinationer, men är modifierat av […]

  49. […] ugnen på 175°. Klä en form i bakplåtspapper, kolla gärna på Ordinationers guide. Blanda alla de torra varorna och äpplet för sig samt vatten, kesella och äggen för sig och […]

  50. […] bra bagare eller…det e nog i princip omöjligt att misslyckas men hur som….valnötsbrödet e […]

  51. […] Eftersom det också var läge att baka mer mjukbröd så googlade jag fram ett recet på Valnötsbröd som jag följde ovanligt väl. Det jag gjorde annorlunda var att jag bara hade två dl linfrö så […]

  52. Detta låter supergott. Jag håller på att mentalt förbered mig för mitt nya liv… Jag måste dock samla på mig massor med Goa recept innan jag dyker…;-)

    Anne

  53. Du har verkligen lyckats med att få fram ett mycket gott bröd! Jag var inte helt övertygad när jag åt första skivan, det behövde stå till sig över natten i kylen för min del. Tyckte att det var lite för mycket smak av det malda linfröet (som jag har väldigt svårt för).

    Ett tips istället för att klippa till bakplåtspappret – blöt pappret lite så kan man ”knöla” ner det i formen sen. Går fort, är enkelt och funkar fint! Bra om man tycker att det är knepigt att klippa ut rätt form eller om man helt enkelt är lite lat (som jag var)

    • Ett genidrag med pappret. Måste pröva själv. Det låter som om det är enkelt – och funkar. Sådana lösningar är alltid välkomna. Själv är jag inte så van att klä formar med bakpapper, men förstod, efter ett misslyckat försök utan, att här var det inte läge att hoppa över.

      Smaken på linfrö tycker jag är mycket diskret, lite nötaktig. Är du säker på att det är linfröet som du tycker smakar illa, så kanske du kan maskera den smaken med en lite annorlunda kryddning. Förutom de vanliga brödkryddorna fänkål, anis, kummin och pomerans så kunde man kanske pröva örtkryddor som oregano, timjan, rosmarin och kanske byta valnötterna mot en och annan torkad tomat – möjligen även en gnutta vitlök. Men det blir ett annat bröd, och jag har inte prövat själv.

      • Smaken av linfrö (eller kanske lukten) försvann efter en dag. Efter det smakade brödet underbart!

  54. […] kommer receptet på brödet. Det kommer härifrån och jag har även lånat bilden därifrån eftersom jag var seg i huvudet och glömde fota brödet […]

  55. Bästa LCHF-brödet jag testat! 🙂

  56. ser jättegott ut!

  57. Wow, gjorde detta bröd nyss och det var supergott ! Som boendes i UK är det inte lätt att hitta LC-alternativ.

    Sist jag var till Sverige så köpte jag mig LC-bröd som jag snålat rejält på för att få det att räcka. Tusen tack ! 🙂

  58. Det här verkar som en riktig vinnare! Jag är inte LCHF:are, men jag undviker sädesslag så mycket jag kan, eftersom magen mår så mycket bättre då. Så det här brödet måste jag testa! Ska baka det i helgen.

    En fråga till dig, Lasse: Om jag vill ha i nån deciliter rivna morötter eller squash i degen/smeten, tror du att jag behöver justera receptet i övrigt då? Tänker mig att det kan bli ännu lite saftigare med nån riven grönsak eller frukt i.

    /Mia

    • Nej om det är 1-2 dl så är det nog bara bra med den extra vätskan från de rivna grönsakerna. Berätta gärna hur det gick.

      • Tack, Lasse! Återkommer med rapport. /Mia

      • Hej igen!

        Det blev rätt bra med rivna morötter. Jag hade även i 2 msk mörk sirap och några msk vatten, men vattnet hade jag nog kunnat låta bli, för brödet blev lite väl saftigt/blött.

        Smaken var kalas, men nästa gång ska jag försöka få till ett lite torrare bröd, så jag inte behöver köra det så många gånger i brödrosten, haha….

        /Mia

  59. ”Sädesslag”, skrev jag. Suck. Jag menar ju (traditionella) spannmål, haha… 😉

    /Mia

  60. Tack!!!! Suveränt bröd:) Hade i lite stevia i mitt för jag var ute efter ännu lite mer kavring-stuk!

  61. Kavring är ofta helt okryddad och får sin smak av bl a råg, surdeg och mörk sirap. Ibland lägger man till kummin och pomerans. Kanske också fänkål eller anis, om andan faller på. Jag tänkte närmast på kummin och pomerans när jag nämnde kavringen.

  62. Hej! Kan man byta ut kesellan mot creme fraich?

    • Kanske att det går bra, men om du har svårt att hitta kesella så kan du pröva med keso istället. Keso och kesella är ostmassa som innehåller mer protein än creme fraiche. Däremot går det utmärkt att slänga i en burk creme fraiche extra, ovanpå det övriga i receptet.

  63. Har just nu en dubbelsats av detta i ugnen som jag slängde i en påse vörtmix i, mycket spänd på resultatet.

  64. Det blev kanongott vörtbröd:) Enda missen var att jag inte uppmärksammat att vörtmixen i sig innehöll salt, så resultat blev lite salt i överkant. Så om ni testar detta så ska man halvera eller utesluta saltet i övrigt.Då skulle jag tro att julen är räddad!

    • Dammar av tråden lite. 🙂
      Verkar väldigt gott brödet. Men går det att göra utan kesella/keso eller andra mjölkprodukter?

      • Det vet jag faktiskt inte, men det kan nog vara värt ett försök. Man skulle kunna öka på mängden ägg, och använda något havrebaserat som vätska. Förmodligen går det utmärkt bara man hittar de rätta proportionerna.

      • Vad har kesellan för funktion i brödet? Göra surt, fett, protein, vätska, utfyllnad, göra saftigt eller som smaka gott??
        Det är svårt med mjölksubstitut i lchf. Blir för mycket kollisar och skumma tillsatser för att det ska kännas bra.

      • Kesella/keso ger protein, men inte syra. Vill man ha ett syrligare bröd kan man tillsätta någon matsked äppelcidervinäger.
        Kanske spelar det roll för konsistensen. Om man byter Kesella mot ägg så kanske brödet blir segare. Men som sagt, man får prova sig fram. Förmodligen går det bra att utesluta Kesellan och lägga till ett par-tre ägg ytterligare.

  65. […] Idag bakade jag ett valnötsbröd som innehåller en massa nyttigheter. En skiva mättar läääänge! Receptet hittade jag här. […]

  66. […] med Nybakt bröd: Jag har gjort detta bröd utifrån Lasse B:s recept –> Länk (ett MYCKET populärt bröd!!!) Det blev lite ändringar för mig. Då jag är rätt känslig mot […]

  67. Ett helt suveränt gott LCHF bröd.
    Har precis gräddat färdigt mitt 5 bröd.

    Det var just ett”riktigt” bröd jag har saknat efter att jag börjat med LCHF och så hittade jag detta smaskiga bröd.

    Tack för att du delat med dej av receptet

  68. Jag vill dela med min erfarenhet.Bakar detta bröd i 2,5 år minst en gång i veckan. Är helt beroende av detta bröd.I vintras åt jag inte något LCHF bröd alls(ca 2-3 månader) bla detta bröd vilket resulterade att jag fick ont i magen (liknar magkatarr ) under denna tid.Har provat allt möjligt för att slippa den här brännande känsla i magen.Och så bakade jag detta bröd igen och började äta det .På en dag så försvann all obehag i magen.Sen dess har det gått 2 veckor och jag mår bra.Minna magkatarr symptom är bortblåsta!Äter LCHF i snart 3 år.Äter ingen spannmål alls.
    Jag kan inte förklara det…….hur kunde uppehåll av LCHF brödättandet ge mej magkatarrsymptom?Kan du Lars förklara det?

  69. Du måste ha personligt rekord i bakande och ätande av detta bröd! Vad roligt att det passar dig så bra.

    När det gäller känslan av magkatarr så har jag ingen riktigt bra förklaring. Brödet innehåller ju massor av linfrön, och det vet man på alla äldreboenden att det är bra för magen. Det ger fibrer och en geleaktig massa i tarmen som motverkar förstoppning utan att man blir lös i magen. Många har en tendens till att magen blir lite trög av LCHF-kost, särskilt i början, och då kan nog brödet hjälpa.

    När man äter syrliga grönsaker så får man lätt en känsla av magkatarr. Särskilt om man inte äter bröd till. Det vet jag mest av egen erfarenhet. Kanske brödets alla olika fibrer suger upp syrlig vätska i magsäcken och transporterar den vidare ner i tarmen. Men det är bara en gissning. Att tarmen i övrigt fungerar bra gör kanske också att maten inte blir stående kvar i magen lika länge utan att allt fungerar smidigt och bra som det ska.

    Magar är väldigt personliga, och det som passar den ena går inte alls med en annan. Man får vara glad när man hittar vettiga matvaror som magen mår bra av, och det har ju du gjort. Det kan inspirera andra med gastrit att pröva detta bröd. Det kanske hjälper dem också.

  70. Att brödets alla olika fibrer suger upp syrlig vätska i magsäcken och transporterar den vidare ner i tarmen låter vettigt.Jag trodde först att det var stress som resulterade magkatarrkänsla men nu är jag helt säker att det är brist på brödet som startade eländet.Hur som helst så bakar jag brödet igen precis som förut och är bra imagen.

  71. Hittade på ditt recept ikväll och ville testa. Jag äter gluten och mjölkfri kost och har nyligen börjat med insulinbehandling pga diabetes. Jag har haft så svårt att hitta ngt bröd att äta. Till ditt recept tog jag nästan 2 dl oatly havregrädde istället för kesella. Detta blev så saftigt och mumsigt. Nu hoppas jag magen fixar alla fibrer bara 🙂

    • Trevligt att du gillade brödet. Hoppas det bidrar till att hålla ditt blodsocker stabilt.

  72. Mums nu blev jag inspirerad och ska strax baka detta finfina bröd! Ett tips angående bakplåtspappret är att knögla ihop det till en boll i handen och blöta det helt, när du viker ut det passar det i vilken form som helst. Dock varsamt så det inte går sönder och det behöver tas bort när brödet är varmt så det inte fastnar.

    • Jag vet! Så gör jag alltid numera. Det var i en av kommentarerna som jag lärde mig det. Mycket enklare.

      Jag gör numera också så att jag lägger alla blöta ingredienser först: ägg, kvarg (kesella finns väl inte längre?) och creme fraiche. Därefter krossat linfrö i en hög ovanpå, där jag försiktigt rör ner bakpulver, salt, kryddor och Fiber Husk. Sedan vispar jag om ordentligt så att allt blandas. Det blir flytande först, men om man väntar så tjocknar det. Sist i med valnötter som jag rostat på 175 grader varmluft i 10 minuter och låter svalna lite först. Sedan i med allt i formen och grädda.

      Min LCHF-bantning överlever på grund av detta bröd som jag äter morgon och kväll. Lycka till!

  73. […] bara en sak testa detta om ni saknar bröd.Vilket jag gör.. Receptet är skapat av Lasse från ordinationer. Det är inte sista gången jag bakar detta brödet, fick ut 32 skivor på min limpa 🙂 Jag hade en […]

  74. Hej
    Undrar om jag kan byta ut mandelmjölet mot kokosmjöl då jag inte tål mandlar så bra…
    Om det fungerar ska jag dra ner p fiberhusket eller använda lina mkt som om jag bakade m mandelmjöl?

    • Det finns inget mandelmjöl i receptet, så duslipper byta ut det.

      • Men jösses vilken miss, klart det inte finns, men det brukar finnas i allt lchf bröd, det gäller att läsa recepten ordentligt👍🏻
        Tack!

Lämna en kommentar